Jeśli szukasz informacji o Gimnazjalnym Projekcie Edukacyjnym - odwiedź stronę
Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Jak pracować metodą projektów? przeczytaj
Warunki realizacji projektu edukacyjnego
w klasach gmnazjalnych SP 66 [doc]
Szkolna Baza Projektów Edukacyjnych w roku 2018/2019
Lp. |
Autor projektu |
Nazwa i karta projektu |
1. | p. Katarzyna Jaskólecka |
Zespół wokalno-instrumentalny Accelerando [doc] |
2. | p. Anna Mróz |
"Poznajemy tajemnice przyrody" [doc] |
3. | p. Paweł Szuszkiewicz | "Poznajemy mapy" [doc] |
4. | p. Paweł Szuszkiewicz | "Fotografia w puszce - camera obscura" [doc] |
Szkolna Baza Projektów Edukacyjnych w roku 2017/2018
Lp. |
Autor projektu |
Nazwa i karta projektu |
1. | Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego |
„Młodzi Samorządni" [doc] |
2. | p. Katarzyna Jaskólecka |
„Niech nam w duszy zagra! – zespół |
3. | p. Paweł Szuszkiewicz |
„Rzeczywistość przełożona na papier - |
4. | p. Aldona Kwiecińska |
„Ekonomia na co dzień" [doc] |
5. | p. Honorta Szymbarewicz |
„Własny samochód czy transport publiczny" [doc] |
6. | p. Izabela Peczyńska, p. Ewa Kaniewska |
„Tajemniczy ogród" [doc] |
7. | p. Anna Mróz, p. Ewelina Urbaniak |
„Żywieniowy labirynt – znajdź właściwą drogę. Słowem do celu" [doc] |
Szkolna Baza Projektów Edukacyjnych w roku 2016/2017
Lp. |
Autor projektu |
Nazwa i karta projektu |
1. |
p. Jolanta Maćkowiak |
„Eksperymentuj razem z nami |
2. | p. Anna Słońska |
„Pokój moich marzeń” [doc] |
3. | p. Ewelina Kubacka p. Paweł Szuszkiewicz |
„Budzące grozę i podziw wulkany |
4. | p. Aleksandra Kaczmarek, p. Halina Janowiecka, p. Paweł Szuszkiewicz |
„Historie zaklęte w Poznaniu |
5. | Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego |
„Młodzi Samorządni" [doc] |
6. | p. Katarzyna Jaskólecka |
„Niech nam w duszy zagra! |
7. | p. Honorata Szymbarewicz |
„Własny samochód czy transport publiczny?” [doc] |
8. | p. Paweł Szuszkiewicz |
„Jak przełożyć trójwymiar na papier |
9. | p. Aldona Kwiecińska |
„Ekonomia na co dzień" [doc] |
10. | p. Izabela Peczyńska p. Ewa Kaniewska |
„Tajemniczy Ogród" [doc] |
Szkolna Baza Projektów Edukacyjnych w roku 2015/2016
Lp. |
Autor projektu |
Nazwa i karta projektu |
1. |
p. Aleksandra Kaczmarek, |
„Historie zaklęte w Poznaniu |
2. |
p. Aldona Kwiecińska |
„Jak prowadzić przedsiębiorstwo?” [doc] |
3. |
p. Katarzyna Kozłowska |
„Hidden Culture – poznanie kultury obszarów anglojęzycznych w praktyce" [doc] |
4. |
p. Anna Mróz | „Jedzenie w kulturze, kultura w jedzeniu" [doc] |
5. |
p. Ewelina Kubacka | „Chemia warta poznania" [doc] |
6. |
p. Honorata Szymbarewicz | „Nasza szkoła w procentach” [doc] |
7. |
p Anna Słońska | „Pokój moich marzeń" [doc] |
8. |
p. Ewa Kaniewska p. Marta Kmieciak p. Ewelina Urbaniak |
„Koneserzy sztuki – od Kleopatry do laki Barbie. Wizerunek kobiety na przestrzeni wieków." [doc] |
9. |
p. Magdalena Michałowska p. Izabela Peczyńska |
„Imigranci / uchodźcy – szansa czy zagrożenie” [doc] |
10. |
p. Katarzyna Jaskólecka |
Niech nam w duszy zagra! – zespół wokalno-instrumentalny Accelerando. [doc] |
Szkolna Baza Projektów Edukacyjnych w roku 2014/2015
Lp. |
Autor projektu |
Nazwa i karta projektu |
1. |
p. Aleksandra Kaczmarek, |
„Historie zaklęte w Poznaniu |
2. |
p. Aldona Kwiecińska |
„Jak prowadzić przedsiębiorstwo?” [doc] |
3. |
p. Anna Mróz |
"Galeria drzew - portrety przyrody" [doc] |
4. |
p. Anna Makowska |
"Gimnazjalista - Bloggerem" [doc] |
5. |
p. Ewa Kaniewska |
„Tych miasteczek nie ma już” |
6. |
p. Anna Krzywoszyńska |
„Czy doświadczenia fizyczne i chemiczne można wykonywać w domu?” [doc] |
7. |
p. Anna Słońska |
"Pokój moich marzeń" [doc] |
8. |
p. Magdalena Michałowska, |
„Niepełnosprawny nastolatek” [doc] |
Szkolna Baza Projektów Edukacyjnych w roku 2013/2014
Lp. |
Autor projektu |
Nazwa i karta projektu |
1. |
p.Anna Krzywoszyńska, |
„Co z tą alergią?” [doc] |
2. |
p.Aldona Kwiecińska, |
„Jak prowadzić przedsiębiorstwo?” [doc] |
3. |
p.Kamila Wróblewska |
„Przygody z j. niemieckim”/ „Abenteuer mit der deutschen Sprache” [doc] |
4. |
p.Ewa Kaniewska, |
„Warszawa zbuntowane miasto” [doc] |
5. |
p.Aleksandra Kaczmarek |
"Historie zaklęte w Poznaniu"[doc] |
Szkolna Baza Projektów Edukacyjnych w roku w roku 2012/2013
Lp. |
Autor projektu |
Nazwa i karta projektu |
1. |
p.Jolanta Maćkowiak |
„Prąd elektryczny w moim domu” [doc] |
2. |
p.Magdalena Kaczmarek, |
„Bezcenne 4 minuty dla życia” [doc] |
3. |
p.Aldona Kwiecińska, |
„Jak prowadzić przedsiębiorstwo?” [doc] |
4. |
p.Filip Leśniak |
„Promujemy naszą szkołę/dzielnicę/miasto/region – po angielsku” [doc] |
5. |
p.Paulina Wasiewicz |
„Ile niemieckiego w polskim” [doc] |
6. |
p.Anna Krzywoszyńska, |
„Co z tą alergią?” [doc] |
7. |
p.Anna Domagała |
„Scena 13/16” [doc] |
8. |
p.Honorata Szymbarewicz |
„Oprocentowanie środków finansowych i kredytów w bankach polskich”[doc] |
9. |
p. Magdalena Michałowska |
„Swój i obcy” [doc] |
10. |
p. Aleksandra Kaczmarek |
„Historie zaklęte w Poznaniu” [doc] |
Szkolna Baza Projektów Edukacyjnych w roku 2011/2012
Lp. |
Autor projektu |
Nazwa projektu |
1. |
p. Hanna Wojciechowska |
"Dwutlenek węgla - pożyteczny czy szkodliwy" |
2. |
p. Magdalena Michałowska |
"Projekt integracyjny dla klasy Ic" |
3. |
p. Anna Kuźniak |
"Historia zaklęta w Poznaniu" |
4. |
p. Paulina Wasiewicz |
"Ile niemieckiego w polskim" |
5. |
p. Aldona Kwiecińska |
"Jak prowadzić przedsiębiorstwo?" |
6. |
p. Filip Leśniak |
"Promujemy naszą szkołę, dzielnicę, miasto, region - po angielsku" |
7. |
p. Izabela Peczyńska |
"Nie widzę, nie słyszę, nie umiem, nie rozumiem" |
Podstawowe informacje o projekcie
"ILE NIEMIECKIEGO W POLSKIM"
Opracowanie i realizacja - p. Paulina Wasiewicz
W ostatni przedwakacyjny piątek, 10. lutego odbyło się podsumowanie projektu edukacyjnego „Ile niemieckiego w polskim?”, który cztery uczennice klasy III d realizowały podczas I semestru roku szkolnego.
Natalia Kubacka, Kasia Olejniczak, Zuzanna Ostryk i Patrycja Stępień wyszukiwały słów i wyrażeń pochodzenia niemieckiego w języku polskim i gwarze poznańskiej. Uczennice przeprowadziły m. in. wywiad ze znajomą jednej z nich, osobą, która przeżyła II wojnę światową i w domu rodzinnym na co dzień używała wielu tego typu słów. Zapoznały się z dostępnymi artykułami prasowymi. Poza tym dopytywały, nasłuchiwały i zebrały sporo przykładów, o których wcześniej nawet nie myślały, że pochodzą zza zachodniej granicy. Wszystkie swoje działania dziewczyny dokumentowały na plakatach, które w lutym były prezentowane w szkole.
Na zakończenie odbył się ogólnoszkolny konkurs znajomości germanizmów, a także gwary. Udział wzięło kilkunastu uczniów. Najlepsi okazali się pierwszoklasiści: Ewelina Orwat z klasy Ic i Kacper Uliński z Ib. Sporo punktów uzyskał także Karol Michalak z klasy IIb. GRATULUJEMY!!!
Podstawowe informacje o projekcie
"JAK PROWADZIĆ PRZEDSIĘBIORSTWO?"
Opracowanie i realizacja - p. Aldona Kwiecińska
Projekt realizowany we współpracy z Fundacją Komandor
1. CELE PROJEKTU
- wspieranie uczniów szczególnie uzdolnionych, kreatywnych i twórczych;
- rozwijanie uzdolnień artystycznych poprzez projektowanie wyrobów;
- rozwijanie wiedzy technicznej poprzez wykonywanie prac z zakresu łączenia różnorodnych materiałów;
- rozwijanie wiedzy zawodoznawczej poprzez zajęcia w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu;
- rozwijanie przedsiębiorczości uczniów;
- rozwijanie umiejętności informatycznych poprzez stworzenie strony internetowej oraz prowadzenie księgowości z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego;
Projekt przewiduje rozwijanie umiejętności, które będą w przyszłości niezbędne uczniom przy zakładaniu własnego przedsiębiorstwa.
2. SPOSÓB REALIZACJI
Program realizowany jest w formie zajęć pozalekcyjnych dla 15-20 osobowej grupy uczniów gimnazjum. Zajęcia z młodzieżą realizowane są w dwóch częściach: teoretycznej i praktycznej. Zajęcia teoretyczne odbywają się w pracowni komputerowej umożliwiającej korzystanie z lekcji multimedialnych i internetu. Prezentacje multimedialne oraz przykłady ćwiczeń znajdują się na stronie internetowej Fundacji Komandor – www.pakietwrzesniowy.pl. Część praktyczna (produkcyjna, wytwórcza) odbywa się w pracowni techniki lub w domu.
W trakcie zajęć uczniowie tworzą szkolną firmę – miniprzedsiębiorstwo. Wybierają dla siebie miejsce w różnych działach firmy, tworząc jego strukturę. Uczniowie pracują w podziale na grupy odpowiadające różnym działom firmy:
- Dział marketingu,
- Dział sprzedaży i obsługi klienta,
- Dział zaopatrzenia,
- Dział informatyczny,
- Dział finansowo-księgowy,
- Dział administracyjno-personalny,
- Dział produkcji.
Głównym zadaniem miniprzedsiębiorstwa jest przeprowadzenie analizy rynku i stworzenie na tej podstawie oferty wytwarzanych przez siebie produktów oraz promocja i sprzedaż przygotowanej oferty w środowisku szkolnym, wśród rodziców i innych zainteresowanych osób. Realizacja kolejnych zadań wymaga od uczniów wyjścia poza pracownie.
Punktem kulminacyjnym działalności miniprzedsiębiorstwa jest zorganizowanie Festynu Wiosennego, w który zaangażowana będzie cała społeczność szkolna, rodzice, nauczyciele i środowisko lokalne.
3. WSPÓŁPRACA
Projekt przewiduje współpracę z:
- Fundacją Komandor;
- Radą Rodziców przy Gimnazjum nr 6;
- Radą Osiedla;
- Domem Kultury „Słoneczko” w Poznaniu;
- Uczniowskim Samorządem Szkolnym;
- Redakcją gazetki szkolnej "ORDŻINAL EDWARD TAJMS".
4. OSIĄGNIĘCIA
Po realizacji programu gimnazjalista powinien:
- Nabyć cech charakterystycznych dla postaw przedsiębiorczych: umiejętność podejmowania samodzielnych decyzji, kreatywność, gospodarność, umiejętność nawiązywania kontaktów z grupą, umiejętność dokonywania samooceny, umiejętność prezentacji własnych pomysłów i rozwiązań;
- Wykazać się znajomością podstawowych zasad życia gospodarczego i społecznego, stosować je w życiu szkolnym (rzetelność, odpowiedzialność, uczciwość);
- Rozróżniać formy własności i formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw, rozumieć podstawowe mechanizmy istniejące w gospodarce wolnorynkowej i ich wpływ na rozwój przedsiębiorstw, znać rolę państwa w systemie gospodarki rynkowej;
- Poszerzyć swoją wiedzę na temat systemu podatkowego i systemu ubezpieczeń. Wiedzieć dlaczego należy płacić podatki i składki na ubezpieczenia społeczne;
- Znać podstawowe zasady związane z kierowaniem i podejmowaniem decyzji w firmie (komunikacja, negocjacje);
- Racjonalnie gospodarować zasobami finansowymi i materiałowymi;
- Twórczo wykorzystywać, przetwarzać materiały i surowce za pomocą odpowiednich narzędzi.
Strona internetowa firmy CIACHOO
Projekty realizowane w Gimnazjum nr 6 w roku 2010/2011
Podstawowe informacje o projekcie
Deutsch-Wagen-Tour
Realizacja - p. Paulina Wasiewicz
W dniu 1. grudnia 2010. nasza szkoła wzięła udział w projekcie Deutsch-Wagen-Tour organizowanym przez Goethe-Institut. Przedsięwzięcie ma na celu promocję języka niemieckiego i zachęcanie do nauki tego języka.
W ciągu trzech lat pięć samochodów z charakterystycznym logo projektu podróżuje po Polsce odwiedzając szkoły, a lektorzy prowadzą z uczniami w różnym wieku ciekawe, wypełnione zabawą lekcje języka niemieckiego.
Jeden z samochodów pojawił się w grudniu przed naszą szkołą. W zajęciach wzięli uczniowie klasy Ib naszego gimnazjum, a także zaproszeni przez nas szóstoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 66.
Było sporo śmiechu, rywalizacja, nagrody, a w głowach zostało kilka niemieckich słów i zwrotów.
Podstawowe informacje o projekcie
Poczuj Chemię do chemii
Opracowanie i realizacja - p. Hanna Wojciechowska
Uczestnikami projektu byli uczniowie klas drugich i trzecich.
Celem zajęć jest:
- Rozbudzenie w uczniach naturalnej ciekawości otaczającym nas światem substancji i zachodzących w nim przemian chemicznych – motywowanie uczniów do uczenia się chemii.
- Wzrost efektywności nauczania poprzez zdobywanie w procesie edukacji wiadomości, kształtowanie myślenia, pamięci, koncentracji i logicznego myślenia oraz skuteczności działania.
- Praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej na lekcjach przyrody, chemii i informatyki z zastosowaniem technik dużej małej skali oraz komputera.
- Nabycie umiejętności swobodnego posługiwania się podstawowym sprzętem laboratoryjnym i bezpiecznego przeprowadzania prostych doświadczeń chemicznych.
- Projektowanie i przeprowadzanie prostych doświadczeń chemicznych z zastosowaniem zdobyczy współczesnej techniki informacyjnej w pracy ucznia.
- Nauka właściwego planowania, rzetelnego wykonania i ciekawej prezentacji wykonanych zadań.
- Ponoszenie odpowiedzialności za samodzielne zdobywanie umiejętności i właściwą ewaluację działań.
Założone osiągnięcia ucznia:
- Potrafi pozyskać i przetworzyć informacje z różnorodnych źródeł.
- Opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg prostych procesów chemicznych.
- Bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi.
- Projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne.
Procedury osiągania celów / treści kształcenia:
- Zainteresowanie chemią dzięki ukazaniu jej roli w życiu codziennym.
- Omówienie zasad bezpiecznej pracy w szkolnej pracowni chemicznej.
- Dyskusje na tematy związane z zagadnieniami realizowanymi w trakcji gimnazjalnego cyklu kształcenia.
- Ćwiczenia w korzystanie z multimedialnych programów komputerowych.
- Planowanie i przeprowadzanie wybranych eksperymentów chemicznych.
- Samodzielne dobieranie sprzętu laboratoryjnego i odczynników chemicznych potrzebnych do przeprowadzenia określonego doświadczenia.
- Wdrożenie do wnikliwej obserwacji i wyciągania wniosków podczas przeprowadzania eksperymentów.
- Zachęcanie uczniów do samodzielnej pracy, przez wykonywanie doświadczeń domowych.
- Aktywizacja uczniów przez pracę w grupach.
Zastosowane sposoby ewaluacji:
- Bieżące prowadzenie arkuszy młodego eksperymentatora (karty z zeszytów ćwiczeń Ciekawa Chemia kl. 1 – 3).
- Zorganizowanie pokazów najciekawszych eksperymentów chemicznych dla uczniów naszego gimnazjum oraz przyszłych kandydatów na gimnazjalistów.
- Złożenie Księgi Młodego Eksperymentatora.
Prezentacja o naszym projekcie wykonana przez Joannę Stachowiak [ppt]
Projekty realizowane w Gimnazjum nr 6 w roku 2009/2010
Podstawowe informacje o projekcie
"ADOPCJA DRZEW"
Realizacja - p. Anna Krzywoszyńska, p. Anna Mróz
Akcję „Adopcja drzew” zorganizowali uczniowie Społecznej Szkoły Podstawowej i Społecznego Gimnazjum nr 4 pod patronatem Społecznego Towarzystwa Oświatowego, Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz "Gazety Wyborczej". Do projektu dołączyło także nasze Gimnazjum.
Celem akcji jest przekonanie uczniów z różnych szkół do dbania o drzewa już rosnące w centrum Poznania oraz podniesienie świadomości i komfortu życia Poznaniaków. Pierwsze ustalenia podjęto na konferencji w Społecznym Gimnazjum STO nr 4 w Poznaniu. Zaproszeni goście poruszyli następujące tematy:
• rola drzewa i wartość drzewa dla życia na Ziemi, drzewo w mieście, co mu zagraża,
• zieleń miejska w Poznaniu, przeszłość i plany, ile co kosztuje (utrzymanie zieleni),
• prawo a ochrona przyrody, co można a czego nie można szczególnie w stosunku do drzew, co mogą zrobić młodzi ludzie w oparciu o ustawę,
• jakie drzewa można sadzić w mieście, które gatunki dają sobie radę,
• przykłady dobrych nasadzeń i problemy z sadzeniem drzew szczególnie w tzw. pasie drogowym.
Po wystąpieniach, dyskusjach i warsztatach uczniowie zainteresowanych projektem szkół podjęli działania.
Nasze Gimnazjum zaadoptowało drzewa rosnące przy ul. Dominikańskiej. Uczniowie rozpoczęli monitoring drzew. Policzyli i sklasyfikowali drzewa na zdrowe, chore i do wycięcia. Określili gatunki, wiek drzew, wykonali obliczenia wszystkich kategorii w arkuszu Excel, wykonali plan sytuacyjny i na końcu stworzyli raport o stanie drzew na badanej ulicy. Wyniki badań zostaną przekazywane do odpowiednich instytucji opiekujących się drzewami. Wiosną zrobimy powtórne badania, aby dowiedzieć się jak warunki zimowe, w szczególności sól, wpłynęły na ich stan.
Udział w projekcie spowodował wzrost naszej świadomości ekologicznej. Wierzymy, że nasze działania przyczynią się także do wyeliminowania bezmyślnych aktów wandalizmu.
Zadbajmy wspólnie o nową, piękną zieleń w centrum miasta!
Podstawowe informacje o projekcie
"KLUB MŁODYCH - KREATYWNYCH"
Opracowanie i realizacja - p. Aldona Kwiecińska
Projekt finansowany przez Miasto Poznań
1. CELE PROJEKTU
- wspieranie uczniów szczególnie uzdolnionych, kreatywnych i twórczych;
- rozwijanie uzdolnień artystycznych poprzez projektowanie wyrobów;
- rozwijanie wiedzy technicznej poprzez wykonywanie prac z zakresu łączenia różnorodnych materiałów;
- rozwijanie wiedzy technicznej i zawodoznawczej poprzez zajęcia w Zespole Szkół Budowlanych;
- rozwijanie przedsiębiorczości uczniów;
- rozwijanie umiejętności informatycznych poprzez stworzenie strony internetowej oraz prowadzenie księgowości z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego;
Projekt przewiduje rozwijanie umiejętności, które będą w przyszłości niezbędne uczniom przy zakładaniu własnego przedsiębiorstwa. Zachęca uczniów do poznania zawodów związanych z przemysłem budowlanym.
2. SPOSÓB REALIZACJI
Program realizowany jest w formie zajęć pozalekcyjnych dla 15-20 osobowej grupy uczniów gimnazjum. Zajęcia z młodzieżą realizowane są w dwóch częściach: teoretycznej i praktycznej. Zajęcia teoretyczne odbywają się w pracowni komputerowej umożliwiającej korzystanie z lekcji multimedialnych i internetu. Prezentacje multimedialne oraz przykłady ćwiczeń znajdują się na stronie internetowej Fundacji Komandor – www.pakietwrzesniowy.pl. Część praktyczna (produkcyjna, wytwórcza) odbywa się w pracowni techniki.
W trakcie zajęć uczniowie tworzą szkolną firmę – miniprzedsiębiorstwo. Wybierają dla siebie miejsce w różnych działach firmy, tworząc jego strukturę. Uczniowie pracują w podziale na grupy odpowiadające różnym działom firmy:
- Dział marketingu,
- Dział sprzedaży i obsługi klienta,
- Dział zaopatrzenia,
- Dział informatyczny,
- Dział finansowo-księgowy,
- Dział administracyjno-personalny,
- Dział produkcji.
Głównym zadaniem miniprzedsiębiorstwa jest przeprowadzenie analizy rynku i stworzenie na tej podstawie oferty wytwarzanych przez siebie produktów oraz promocja i sprzedaż przygotowanej oferty w środowisku szkolnym, wśród rodziców i innych zainteresowanych osób. Realizacja kolejnych zadań wymaga od uczniów wyjścia poza pracownie.
Punktem kulminacyjnym działalności miniprzedsiębiorstwa jest zorganizowanie Festynu Wiosennego, w który zaangażowana będzie cała społeczność szkolna, rodzice, nauczyciele i środowisko lokalne.
3. WSPÓŁPRACA
Projekt przewiduje współpracę z:
- Fundacją Komandor;
- Radą Rodziców przy Gimnazjum nr 6;
- Zespołem Szkół Budowlanych przy ul. Grunwaldzkiej w Poznaniu;
- Radą Osiedla „Przyjaźń” w Poznaniu;
- Domem Kultury „Słoneczko” w Poznaniu;
4. OSIĄGNIĘCIA
Po realizacji programu gimnazjalista powinien:
- Nabyć cech charakterystycznych dla postaw przedsiębiorczych: umiejętność podejmowania samodzielnych decyzji, kreatywność, gospodarność, umiejętność nawiązywania kontaktów z grupą, umiejętność dokonywania samooceny, umiejętność prezentacji własnych pomysłów i rozwiązań;
- Wykazać się znajomością podstawowych zasad życia gospodarczego i społecznego, stosować je w życiu szkolnym (rzetelność, odpowiedzialność, uczciwość);
- Rozróżniać formy własności i formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw, rozumieć podstawowe mechanizmy istniejące w gospodarce wolnorynkowej i ich wpływ na rozwój przedsiębiorstw, znać rolę państwa w systemie gospodarki rynkowej;
- Poszerzyć swoją wiedzę na temat systemu podatkowego i systemu ubezpieczeń. Wiedzieć dlaczego należy płacić podatki i składki na ubezpieczenia społeczne;
- Znać podstawowe zasady związane z kierowaniem i podejmowaniem decyzji w firmie (komunikacja, negocjacje);
- Racjonalnie gospodarować zasobami finansowymi i materiałowymi;
- Twórczo wykorzystywać, przetwarzać materiały i surowce za pomocą odpowiednich narzędzi.
Projekty realizowane w Gimnazjum nr 6 w roku 2008/2009
Podstawowe informacje o projekcie
PRZYWRÓĆMY PAMIĘĆ
Realizacja - p. Anna Domagała
1. KIM JESTEŚMY
Jesteśmy uczniami trzecich klas Gimnazjum nr 6 w Poznaniu. Lubimy historię, kochamy teatr i to właśnie droga przez teatr doprowadziła nas do tego projektu!
2. DLACZEGO REALIZUJEMY PROJEKT
Zdecydowaliśmy się dołączyć do projektu, żeby móc dzielić się obserwacjami i doświadczeniami z innymi okolicznymi szkołami. Problematyką żydowską zajmujemy się praktycznie już od pierwszej klasy gimnazjalnej. Dołączyliśmy się do projektu "Przywróćmy Pamięć", żeby poszerzać horyzonty, wymieniać doświadczenia, motywować siebie i innych do przeciwdziałania antysemityzmowi, uczyć siebie i innych tolerancji, dostrzegać i wskazywać drogi porozumienia, poznawać kulturę, obyczaje, historię Narodu Żydowskiego, by móc nauczyć o tym innych.
3. SPOŁECZNOŚĆ ŻYDOWSKA W NASZEJ MIEJSCOWOŚCI
Historia poznańskich Żydów to niemal historia państwa polskiego, a już na pewno Poznania. W X wieku kupcy żydowscy z zachodniej Europy przekazali w Pradze hiszpańskiemu Żydowi Ibrahimowi ibn Jakubowi pierwszą relację o państwie Mieszka I. W XIII wieku, kiedy Żydzi wielkopolscy otrzymali swój przywilej (zwany kaliskim), gmina żydowska wchodziła już w obręb murów miasta. Wtedy też kształtowała się dzielnica żydowska, która przetrwała do XX wieku. Różnie tu naszym gościom bywało. Ważne jest, jak z relacji wynika, że czuli się u nas dość dobrze. Gdy na przełomie XVIII i XIX wieku Polska znalazła się pod zaborami, Wielkopolska dostała się pod wpływy pruskie. Wtedy też znaczna część Żydów została zniemczona (przymus nauki języka niemieckiego nie ominął również tej mniejszości), wtedy też obszar dzielnicy żydowskiej nieco się zmienił. W związku z możliwością osiedlania się w głębi miasta, coraz więcej rodzin żydowskich z tego prawa korzystało. Pod koniec wieku XIX z trudnością odróżnić można było Żyda od Polaka czy Niemca. Wtedy też Żydzi zakładali swoje manufaktury, zaklady szewskie, fryzjerskie, wtedy rozpoczęli karierę naukową na Uniwersytecie, otwierali przytułki, sierocińce, szpitale. Gmina żydowska funkcjonowała wówczas tak prężnie, że na początku XX wieku powstała wspaniała synagoga (ul. Wroniecka). Pogłoski o zbliżającej się wojnie przyspieszyły wyjazd Żydów poznańskich do Niemiec. Na początku II wojny światowej zostało ok. 1- 1, 5% społeczności. Zginęli pod Poznaniem...
4. CO ROBIMY W RAMACH PROJEKTU
W ramach projektu poznajemy kulturę żydowską (kuchnię, tańce, zwyczaje, religię, muzykę), wędrujemy śladami Żydów poznańskich, szukamy śladów społeczności żydowskiej, rozmawiamy z przedstawicielami dzisiejszej Gminy Żydowskiej, poznajemy problematykę Holokaustu (Żabikowo, Fort VII Poznań), film, literaturę dotyczącą Zagłady, rozmawiamy z uczniami i zaproszonymi gośćmi na temat tolerancji i na temat granic Człowieczeństwa. Tworzymy spektakle i wystawy, by poruszyć i zainteresować innych.
5. CO PLANUJEMY W KOLEJNYM ETAPIE PROJEKTU
Jesteśmy już po wizycie w Forcie VII i Żabikowie, przeszliśmy się śladami Żydów poznańskich, stworzyliśmy wystawę dotyczącą historii Zagłady. Na tym etapie projektu zamierzamy: odwiedzić Gminę żydowską, poznać bliżej historię Oświęcimia, marzymy o wyjeździe do Domu Konferencji w Berlinie, chcemy przygotować spektakl opowiadający o życiu zwyczajnej żydowskiej rodziny i przeprowadzić festiwal kultury żydowskiej, na którym poczęstujemy naszych gości żydowskim jedzeniem, zatańczymy w rytm żydowskiej muzyki, zaśpiewamy Hava Nagila!
Podstawowe informacje o projekcie
"MAŁA PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ"
Opracowanie i realizacja - p. Aldona Kwiecińska
Projekt finansowany przez Miasto Poznań
1. CELE I ZADANIA PROJEKTU
Projekt adresowany jest do uczniów gimnazjum. Jego podstawowym celem jest pokazanie uczniom wpływu, jaki ma działalność gospodarcza na ich region i polską gospodarkę oraz wskazanie możliwości wyboru własnej drogi w dorosłym życiu.
W czasie zajęć młodzież pozna pojęcia ekonomiczne, podstawowe mechanizmy działania wolnego rynku oraz pozna zasady, na jakich opiera się prowadzenie działalności gospodarczej. Uczniowie będą wdrażani do racjonalnego gospodarowania zasobami finansowymi i materiałowymi, rozpoznawali i analizowali potrzeby rynku lokalnego, planowali swoje działania. Duży nacisk zostanie położony na aktywizację rodziców, integrację ze środowiskiem lokalnym, kształtowanie postaw pracowitości i szacunku do pracy innych.
Program nastawiony jest przede wszystkim na działania praktyczne, mające na celu rozbudzanie aktywności i zdolności młodzieży. Dział produkcji miniprzedsiębiorstwa powinien zostać wyposażony w niezbędne materiały i narzędzia, umożliwiające wykonanie prac z zakresu obróbki papieru i rękodzieła artystycznego. Dobrze wyposażone stanowiska pracy pozwolą na rozwijanie umiejętności technicznych i plastycznych oraz realizowanie ciekawych projektów.
Całoroczne działania podsumowuje zorganizowanie Festynu Wiosennego. W jego organizację zaangażowana jest cała społeczność szkolna. Wszystkie działania odbywają się na boiskach szkolnych. Do realizacji tego przedsięwzięcia niezbędny będzie sprzęt nagłaśniający, dzięki któremu cała impreza będzie miała odpowiednią oprawę.
2. SPOSÓB REALIZACJI
Program realizowany jest w formie zajęć pozalekcyjnych dla 15-20 osobowej grupy uczniów gimnazjum. Zajęcia z młodzieżą realizowane są w dwóch częściach: teoretycznej i praktycznej. Zajęcia teoretyczne odbywają się w pracowni komputerowej umożliwiającej korzystanie z lekcji multimedialnych i internetu. Prezentacje multimedialne oraz przykłady ćwiczeń znajdują się na stronie internetowej Fundacji Komandor – www.pakietwrzesniowy.pl. Część praktyczna (produkcyjna, wytwórcza) odbywa się w pracowni techniki.
W trakcie zajęć uczniowie tworzą szkolną firmę – miniprzedsiębiorstwo. Wybierają dla siebie miejsce w różnych działach firmy, tworząc jego strukturę. Uczniowie pracują w podziale na grupy odpowiadające różnym działom firmy:
- Dział marketingu,
- Dział sprzedaży i obsługi klienta,
- Dział zaopatrzenia,
- Dział informatyczny,
- Dział finansowo-księgowy,
- Dział administracyjno-personalny,
- Dział produkcji.
Głównym zadaniem miniprzedsiębiorstwa jest przeprowadzenie analizy rynku i stworzenie na tej podstawie oferty wytwarzanych przez siebie produktów oraz promocja i sprzedaż przygotowanej oferty w środowisku szkolnym, wśród rodziców i innych zainteresowanych osób. Realizacja kolejnych zadań wymaga od uczniów wyjścia poza pracownie.
Punktem kulminacyjnym działalności miniprzedsiębiorstwa jest zorganizowanie Festynu Wiosennego, w który zaangażowana będzie cała społeczność szkolna, rodzice, nauczyciele i środowisko lokalne.
3. TEMATYKA ZAJĘĆ:
- Prezentacja projektu.
Przedsiębiorca, czyli kto? Prezentacja zasad prowadzenia zajęć i harmonogramu zadań. Omówienie cechy człowieka przedsiębiorczego.
- Otoczenie przedsiębiorstwa.
Bliższe i dalsze otoczenie firmy. Wpływ warunków zewnętrznych na działanie firmy.
- Badanie rynku.
Co to jest badanie rynku i jakimi sposobami można je zrobić (ankieta, wywiad).
- Biznes plan.
W jakim celu tworzy się biznes plan i jakie informacje dokument powinien zawierać. Stworzenie biznes planu przedsiębiorstwa.
- Rodzaje firm.
Formy działalności gospodarczej i formy prawne przedsiębiorstw występujące na polskim rynku.
- Jak założyć firmę?
Wymogi formalne i dokumentacja niezbędna do rozpoczęcia działalności gospodarczej i rejestrowania własnej firmy.
- Nazwa, logo i misja firmy.
Jak powstaje i czemu służy nazwa, logo i strategia firmy. Konkurs na logo miniprzedsiębiorstwa.
- Pracownik.
Jakie prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawnych posiadają pracownicy i pracodawcy.
- Zatrudnienie pracownika.
Dokumenty, które przygotowuje osoba poszukująca pracy CV i list motywacyjny. Rozmowa kwalifikacyjna.
- Struktura przedsiębiorstwa.
Struktura organizacyjna firmy, wybór działów i stanowisk przez uczniów.
- Podatki.
Polityka podatkowa państwa. Dlaczego należy płacić podatki? PIT.
- Księgowość.
Podstawy księgowości, rejestracja zdarzeń gospodarczych. Co to jest próg rentowności?
- Usługi bankowe.
Rodzaje kont bankowych, zakładanie ROR, rodzaje kredytów, zabezpieczenia bankowe.
- Mechanizmy rynkowe.
Podstawowe prawa rynku, popyt, podaż, czynniki wpływające na zakup produktu.
- Motywacje i potrzeby klienta.
Jakie czynniki wpływają na decyzję o zakupie towaru, prawa konsumenta, gwarancja.
- Promocja i reklama.
Na czym polega promocja, jakie są rodzaje reklamy i haseł reklamowych.
- Etyka w biznesie.
Podstawowe pojęcia związane z etyką biznesu, znaczenie przestrzegania zasad etycznych w prowadzeniu działalności gospodarczej.
- Dlaczego warto pracować w Polsce?
Koszty i korzyści wynikające z podejmowania pracy za granicą i w Polsce.
- Produkcja i sprzedaż ozdób świątecznych.
Przygotowanie produktów (techniki różne), poszukiwanie klientów, przygotowanie reklamy i ekspozycji produktów.
- Przygotowanie i realizacja Festynu Wiosennego.
Podział zadań, loteria fantowa, poszukiwanie sponsorów, przygotowanie reklam, stanowisk klas, nagłośnienia.
- Komunikacja interpersonalna.
Składniki procesu komunikowania. Zrozumienie, porozumienie. Bariery techniczne, emocjonalne. Zasady skutecznej komunikacji.
- Komunikacja i współpraca w grupie (warsztaty).
Zasady współpracy w grupie, podział ról w grupie, efekt synergii, wykorzystanie indywidualnych umiejętności członków grupy.
- Sztuka negocjacji. Rozwiązywanie konfliktów.
Pojęcia konflikt, negocjacje, style negocjacji, BATNA.
4. OSIĄGNIĘCIA
Po realizacji programu przedsiębiorczy gimnazjalista powinien:
• Nabyć cechy charakterystyczne dla postaw przedsiębiorczych, które powinny zaprocentować w przyszłości. Są to: umiejętność podejmowania samodzielnych decyzji, kreatywność, gospodarność, umiejętność nawiązywania kontaktów z grupą, umiejętność dokonywania samooceny, umiejętność prezentacji własnych pomysłów i rozwiązań;
• Wykazać się znajomością podstawowych zasad życia gospodarczego i społecznego, stosować je w życiu szkolnym (rzetelność, odpowiedzialność, uczciwość);
• Rozróżniać formy własności i formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw, rozumieć podstawowe mechanizmy istniejące w gospodarce wolnorynkowej i ich wpływ na rozwój przedsiębiorstw, znać rolę państwa w systemie gospodarki rynkowej;
• Poszerzyć swoją wiedzę na temat systemu podatkowego i systemu ubezpieczeń. Wiedzieć dlaczego należy płacić podatki i składki na ubezpieczenia społeczne;
• Znać podstawowe zasady związane z kierowaniem i podejmowaniem decyzji w firmie (komunikacja, negocjacje);
• Racjonalnie gospodarować zasobami finansowymi i materiałowymi;
• Twórczo wykorzystywać, przetwarzać materiały i surowce za pomocą odpowiednich narzędzi.
Projekty realizowane w Gimnazjum nr 6 w roku 2007/2008
Uwagi o realizacji projektu
"ŚLADAMI POWSTANIA WIELKOPOLSKIEGO"
Opracowanie i realizacja - p. Marta Kmieciak i p. Robert Brylewski
Z okazji obchodów 90 rocznicy wybuchu powstania wielkopolskiego, w kwietniu przystąpiliśmy do realizacji projektu pt. "Śladami Powstania Wielkopolskiego", nad którym honorowy patronat objął Wielkopolski Kurator Oświaty. Nasze działania w bieżącym semestrze miały na celu zasygnalizowanie uczniom zajęć o tematyce związanej z powstaniem i zachęcenie do samodzielnego pogłębiania wiedzy na dany temat, w celu aktywnego włączenia się do udziału w projekcie w głównej fazie działań zaplanowanej na rok szkolny 2008/2009. W ramach wykonania zadań przygotowanych przez nauczycieli historii odbyły się lekcje na temat powstania. Przeprowadzono w klasach drugich i trzecich projekcje filmu pt. "Chwała zwycięzcom". Przedstawiciele klas I-III udali się także na wycieczkę do miejsc upamiętniających wydarzenia z 1918 roku. Zwiedziliśmy miedzy innymi Muzeum Powstania Wielkopolskiego, udaliśmy się przed Hotel Bazar, na pl. Wolności, na ul. Ratajczaka oraz na groby powstańcze na stokach cytadeli poznańskiej. Motyw powstania wielkopolskiego pojawił się również w pracach konkursowych przygotowanych przez uczniów naszego gimnazjum w ramach konkursu historycznego "Dzieje Wielkopolski". Dodatkowo w maju odbyło się spotkanie kółka historycznego z żołnierzem Września 39, członkiem AK i powstańcem warszawskim panem Janem Podhorskim, który opowiedział uczniom o sensie walki w obronie ojczyzny podczas powstań narodowych. Udaliśmy się także na miejsca straceń z okresu II wojny światowej nad jeziorem Rusałka, gdzie w ramach hitlerowskiej akcji pacyfikacyjnej AB wymierzonej w polską inteligencję zamordowano ponad 2 000 osób, także byłych powstańców wielkopolskich. Uczniowie napisali liczne prace nawiązujące do tych wydarzeń, wykonali reportażowe zdjęcia, prezentacje multimedialne. Próbki w/w działań można zobaczyć na naszej stronie internetowej.
Z działań zaplanowanych na drugi semestr roku szkolnego 2007/2008 przenieśliśmy debatę oraz wykład z gościem z Uniwersytetu im. A. Mickiewicza na nowy rok szkolny 2008/2009 z powodów organizacyjnych (napięty kalendarz imprez szkolnych i zobowiązania zawodowe naszego gościa). Pozostałe zadania zostały zrealizowane zgodnie z bogatym harmonogramem projektu szkolnego.
Wizyta w Muzeum Powstania Wielkopolskiego
Warto przeczytać: Maciej Sommerfeld - "Powstanie Wielkopolskie"
Wizyta w miejscach egzekucji z czasów II Wojny Światowej
Warto przeczytać: Maciej Sommerfeld - "Wizyta w miejscach egzekucji"
oraz Agnieszka Żółtkowska - "Wizyta w miejscach egzekucji"
Wizyta na stokach Cytadeli
Warto przeczytać: Ewa Tyrańska - "Na stokach Cytadeli"
Spotkanie z kombatantem
Warto przeczytać: Magdalena Wielentejczyk - "Spotkanie z kombatantem"
Warto przeczytać: Radosław Rosiejka - esej - "Bo wolność krzyżami się mierzy"
Podstawowe informacje o projekcie
Projekt "Katyń - ofiary wojny"
Cele projektu:
1. Pogłębienie wiedzy uczniów o II wojnie światowej, a szczególnie o problematyce polskich ofiar poniesionych na wschodzie, na terenie ówczesnego ZSRR.
2. Próba pogłębionej refleksji zbiorowej na temat "ofiar wojen" z różnych epok i z rozmaitych krajów.
3. Przesłanie elementarnego szacunku i tolerancji wobec poległych kombatantów, żołnierzy walczących za swoją ojczyznę.
4. Prowadzenie lekcji w terenie, odwiedzenie okolic walk, jak również miejsc spoczynku "ofiar wojen".
Główne etapy projektu:
1. Przeprowadzenie lekcji przygotowujących do świadomego odbioru filmu A. Wajdy "Katyń"
2. Udział w projekcji filmu "Katyń"(wraz z poprzedzającą film prelekcją dr S. Jankowiaka z UAM na temat "Martyrologia Polaków na Wschodzie podczas II Wojny ¦wiatowej").
3. Ogłoszenie konkursu na prezentację multimedialną o tematyce katyńskiej oraz ogólnie martyrologicznej w latach 1939-1945 na terenach byłego ZSRR.
4. Wycieczki klasowe na stok cytadeli poznańskiej i odwiedziny znajdujących się tam nekropolii wojskowych z lat 1914 -18 oraz 1939 - 45 w połączeniu z zajęciami na ich temat (groby żołnierzy rosyjskich, radzieckich, francuskich, brytyjskich, polskich, jak również powstańców styczniowych, wielkopolskich i innych kombatantów, walczących o wyzwolenie naszej ojczyzny).Lekcja patriotyzmu wobec dokonań naszych żołnierzy, ale także pokory w obliczu losów poległych żołnierzy różnych armii i narodowości.
5. Zajęcia na cytadeli na temat twierdzy Poznań i walk o nią w lutym 1945r.
6. Zakończenie projektu podczas uroczystości Święta Niepodległości:
- Okolicznościowa akademia poświęcona ofiarom wojen oraz patriotyzmowi młodych w minionych epokach i współcześnie;
- Rozstrzygnięcie konkursu na prezentację w połączeniu z uroczystym rozdaniem nagród;
- Wyświetlenie jednej z nagrodzonych prezentacji;
- Pokaz mundurów z filmu "Katyń", zorganizowany przez firmę Hero Collection (modelami uczniowie naszej szkoły).
Podsumowanie:
W ramach projektu uczniowie wzięli udział w lekcji "klasycznej", prelekcji, pokazie filmu, dyskusji na temat dzieła sztuki, lekcji "w terenie", konkursie i prezentacji przedmiotów związanych z filmem. Wykonali także plakaty i gazetki informacyjne na panelach wystawowych, korzystając z głębokiej korelacji tematyki projektu z aktualną sytuacją polityczną w kraju i prowadzoną przez władze polityką historyczną, nakierowaną na zadośćuczynienie ofiarom represji stalinowskich.
Projekty realizowane przez Gimnazjum nr 6 w roku 2006/2007
Podstawowe informacje o projekcie
"Ku niepodległości"
W związku ze Świętem Niepodległości realizujemy projekt "Ku niepodległości" powiązany ze zwiedzaniem miejsc upamiętniających walkę Polaków o niepodległość na terenie Poznania.
Etap 1
Postanowiliśmy zaprowadzić uczniów do miejsc, związanych z procesem odzyskiwania przez nasz kraj i region suwerenności, prawa do samostanowienia, do decydowania o własnym losie. Naszą uwagę skupiliśmy na miejscach upamiętniających ówczesnych mężów stanu: tablica poświęcona Józefowi Piłsudskiemu, groby St. Taczaka, W. Trąmpczyńskiego, Wł. Seydy na Wzgórzu św. Wojciecha. Obejrzeliśmy tablice, pomniki ku czci zasłużonych formacji społecznych, politycznych, czy też wojskowych. Dyskutowaliśmy o rozmaitych przedsięwzięciach i wysiłkach zbiorowych, o 15 pułku ułanów poznańskich, żołnierzach wojsk wielkopolskich, dzieciach wrzesińskich. Pokazaliśmy młodzieży te fragmenty miasta, w których w latach 1918-19 decydowały się losy Wielkopolski, a pośrednio i całej II RP: cytadelę poznańską, siedzibę Naczelnej Rady Ludowej, kwaterę główną dowództwa powstania wielkopolskiego, budynek obrad sejmu dzielnicowego, plac przysięgi powstańczej. Zauważyliśmy, że pamiątkowe miejsca nie zawsze są należycie okazałe albo wyeksponowane. Tabliczka dotycząca obrad sejmu ma wymiary uniemożliwiające wręcz przeczytanie zawartości "nieuzbrojonym okiem", a niewielka płaskorzeźba Marszałka "pilnuje" całkiem dużego parkingu! Uznaliśmy, że tym większa konieczność wskazywania, nazywania, oprowadzania, tłumaczenia i zachęcania... Efekty bywają zaskakujące, jeśli nie wierzycie, spróbujcie sami. Nie znaczy to oczywiście, iż każdy uczestnik projektu zostanie nagle przewodnikiem po Poznaniu albo, że był bardziej zadowolony, niż zmęczony po tym dość forsownym marszu. Niektórzy nie znali jednakże wcześniej ani Hotelu Bazar, ani też nie wiedzieli o istnieniu Muzeum Wielkopolskim Walk Niepodległościowych w budynku odwachu na Starym Rynku.
Etap 3
W trzecim etapie projektu poszczególne klasy przygotują elementy wspólnej wystawy z okazji Dnia Niepodległości, a Samorząd Uczniowski złoży je w całość. Każda z klas zwiedzi wystawę z wychowawcą.
Etap 4
Podczas ostatniej odsłony projektu w dniu 10 XI. odbędzie się prelekcja poświęcona umundurowaniu i uzbrojeniu żołnierzy formacji polskich z okresu I wojny światowej oraz wielkopolskich czasu powstania.
W listopadzie podsumujemy przebieg projektu. Nagrodzimy jego najbardziej zaangażowanych uczestników ocenami. Klasa, której zaangażowanie ocenimy najwyżej zostanie uhonorowana przez Samorząd Uczniowski bezpłatnym wstępem na najbliższą andrzejkową dyskotekę...
O naszym projekcie pisała gazeta "Solidarność". Jeśli chcesz wiedzieć więcej - pobierz.
Podstawowe informacje o projekcie
Wolontariat - Klub 8
Szkolny Wolonratiat - Klub 8 - zgłosił swoje uczestnictwo w Konkursie na inicjaywę wolontariacką organizowanym przez Fundację "Serce na Dłoni". Zaplanowaliśmy wstępnie "majówkę ekologiczną", czyli gry i zabawy o tematyce ekologicznej w Domu Dziecka nr 1. Uzyskaliśmy akceptację naszego projekty przez panią dyrektor placówki. Na kilka dni przed planowaną wizytą w Domu Dziecka dowiedzieliśmy się, że panuje tam ospa i nie możemy przyjść z naszym programem.
Nawiązaliśmy więc kontakt z sąsiadującym z naszą szkołą Przedszkolem nr 129 i odwiedziliśmy z naszym programem najstarszą grupę. Impreza odbyła się 22 maja. Brało w niej udział 8 dziewcząt z wolontaratu. W programie imprezy było:
- Przedstawienie "Zwierzaki-futrzaki" (propagujące zachowania ekologiczne);
- Konkurs na segregowanie śmieci;
- Konkurs rysunkowy;
- Gry i zabawy sprawnościowe;
- Wspólna nauka piosenki o zwierzętach;
- Odgadywanie kalamburów.
Zabawa zakończyła się rozdaniem nagród rzeczowych i słodyczy (zakupionych z wcześniejszych zbiórek) i wspólną fotografią.
Dzieci z przedszkola były zachwycone zabawą, a dziewczęta z szkolnego wolontariatu sprawdziły się w roli "pań"- opiekunek młodszych kolegów z osiedla. Impreza miała więc charakter integracyjny.
23 maja w Urzędzie Miasta odbył się finał konkursu organizowanego przez Fundację "Serce na dłoni", gdzie Magda Daszkiewicz i Martyna Tabaczyńska zdały relację z przebiegu prac nad tym projektem